Apa yang anda ingin cari?

KISAH KEJAYAAN: BERKOMUNIKASI UNTUK PERUBAHAN
© Justice Khor/WWF-Malaysia
© Justice Khor/WWF-Malaysia (1)

Pada tahun 2022, kempen dalam talian #ISayangMyFood telah dijalankan selama 3 minggu dengan kerjasama tujuh rakan kongsi dan penyokong yang turut mengambil bahagian. Sebanyak sembilan buah aset komunikasi telah dibangunkan berdasarkan hasil perbincangan kumpulan fokus dengan ahli komuniti bandar sukarela.

Kami telah berkongsi:

  • Kandungan media sosial memfokuskan kepada perubahan tingkah laku dalam pengurangan sisa makanan
  • Petua utama untuk mengurangkan pembaziran makanan, seperti menetapkan belanja dan mengehadkan perbelanjaan makanan kepada sekadar mencukupi
  • Amalan yang ringkas dan mudah difahami adalah yang paling berkesan dalam menggalakkan tingkah laku bertanggungjawab untuk mengurangkan sisa makanan individu

 

Tiga siaran media sosial teratas memperoleh seramai 160,084 pembaca dan 5,103 pembaca yang berinteraksi dengannya di Instagram dan Facebook.

Kempen ini telah membuktikan bahawa gabungan maklum balas komuniti, elemen perubahan tingkah laku dan maklumat praktikal yang ringkas boleh mencapai tahap interaksi yang tinggi dalam talian sambil menggalakkan tingkah laku sebenar untuk mengurangkan sisa makanan di rumah.

KISAH KEJAYAAN: KANDUNGAN MEDIA SOSIAL MEMFOKUSKAN KEPADA PERUBAHAN TINGKAH LAKU DALAM PENGURANGAN SISA MAKANAN
© Justice Khor/WWF-Malaysia
KISAH KEJAYAAN: PETUA UTAMA UNTUK MENGURANGKAN PEMBAZIRAN MAKANAN
© Justice Khor/ WWF-Malaysia
KISAH KEJAYAAN: AMALAN YANG RINGKAS DAN MUDAH DIFAHAMI UNTUK MENGURANGKAN PEMBAZIRAN MAKANAN
© Amierah Amer/ WWF-Malaysia
KISAH KEJAYAAN: MYSaveFood Bazaar Ramadan

  TONTON SEKARANG

© Justice Khor/WWF-Malaysia